Mäklarsida

Föreningen Flundran är en äkta förening och registrerades 1962.
I föreningen finns 41 lägenheter som alla upplåts med bostadsrätt, 3 marklokaler (Tobak, El-affär, Frysvaror) samt 1 kontorslokal som upplåts med hyresrätt.

Föreningen har två trapphusadresser, då fastigheten FLUNDRAN 12
är en hörnfastighet:

• Karlavägen 50
  • Nybrogatan 65-67

Organisationsnummer
702000-5893

Registreringsbevis
Registreringsbevis 2022

Förvaltning
Fel, skador och andra problem ska anmälas enligt nedan:

Den praktiska fastighetsförvaltningen sköts av P.O.S.

• Fel och skador som inte är akuta noterar du på listan vid tvättstugan i nedre källaren. Den avläses en gång/vecka, normalt på onsdagar.
  • Du kan även skicka ett mail till P.O.S. Deras adress är fel@posfastighet.se. Är felet akut så ringer du till P.O.S. tfn 08-660 14 31 under tiden måndag-fredag kl. 08.30-09.30, dessutom måndag-torsdag kl. 15.30-16.00.

Den ekonomiska förvaltningen sköts av Kanold Redovisning AB, som skickar ut avgiftsavier, uppgifter om förmögenhetsvärden m.m. Deras adress är: maklare@kanoldredovisning.se

Försäkringsbolag
Fastighetsägarnas försäkring

Uppvärmning
Bergvärme (Ingår i avgiften)

Vatten
Kallt och varmt vatten ingår i avgiften.

El
Varje lägenhet har egen mätare. Ålder och leveransförmåga (uppsäkring) varierar mellan lägenheterna beroende på vad innehavaren har utfört.

Eldstad
Vissa lägenheter har öppen spis.

Kabel TV
Ja (analoga grundinstallationen ingår i avgiften samt vissa digitala kanaler).
Leverantör – Tele2.

Bredband och Bredbandtelefoni
Ja (kostnaden för abonnemanget ingår i avgiften).
Leverantör – Stockholms Stadsnät AB.

Brandvarnare
Gemensamma utrymmen har försetts med brandvarnare.
Varje lägenhetsinnehavare har skyldighet att ha fungerande brandvarnare.

Underhåll och reparationer
Underhåll av fastigheten utförs löpande enligt en av styrelsen fastställd underhållsplan (30 årig underhållsplan). Alla underhåll och renoveringar i närtid är finansierade i dagsläget.
Inga större underhåll eller renoveringar är inplanerade i närtid.
Se Fastigheten för tidigare underhåll.
Aktuella underhållsarbeten anslås under Senaste Nytt

Avgiftshöjning
Inga avgiftshöjningar är planerade.

Överlåtelseavgift
Före överlåtelse skall den nya bostadsrättshavaren först godkännas av styrelsen som medlem, oavsett vem överlåtelsen sker till. Föreningen tar ut en överlåtelseavgift som för närvarande är 2 000 kr.

Pantsättningsavgift
Vid pantsättning av bostadsrätten tas för närvarande ingen pantsättningsavgift ut.

Fastighetsägarna
Föreningsmedlem är medlem och åtnjuter rabatter från FASTIGHETSÄGARNA och SBC.

Parkeringsplats
Fastigheten har 16st parkeringsplatser för bil samt ett antal platser för motorcykel/moped. Kö system finns för dessa. Parkeringsplatserna är försedda med laddstolpar för elbilar.

Obligatoriska åtaganden för medlemmarna
Inga obligatoriska åtaganden.

Styrelsens krav vid godkännande av nya medlemmar
UC utdrag på samtliga köpare samt påskrivet kontrakt skickas till föreningens postbox eller digitalt. Styrelsen kommer även vid behov kontakta köpare för att undersöka anledning till köpet.
Föreningen har krav på mantalsskrivning (Ägarna ska vara bosatta på adressen), accepterar ej juridisk person som köpare, minsta ägarandel är 10% och max antal delägare är 3 st.

Länk till folkbokföringslagen och vad som gäller om mantalsskrivning.

Avgifter
Månadsavgiften betalas halvårsvis, vanligtvis i Januari samt Juli.